Kicsit az is vagy, amit megnéztél

Filmszerész

Filmszerész

Fontos filmek, melyek nélkül nem lennék az, aki: Cápa (1975)

2015. március 28. - Kovács Gellért

Annak idején még Antal Imre is bemondta a Szeszélyes évszakokban, hogy végre bemutatták a magyar mozik. Csak 10 évet kellett rá várni. Lehet, az volt a baj a nagy fehérrel, hogy igazi vadkapitalistaként viselkedett: válogatás nélkül lehúzott mindenkit.jaws.jpg

Mondjuk, Steven Spielberg Cápája 1985-ben is ugyanakkora erővel támadt, mint 1975-ben. Ma már az évtizedes blockbustereknél azért néha magyarázkodni kell, hogy akkor miért hatott az erősebben, ami ma már nem tud annyira. Mert a technika ugye, szoktuk mondani. Meg az ingerküszöb, például. Na de a Cápa... Ez kérem másik ügy: örökérvényű para. Arról szól, ahogy egy csúcskorszakát kezdő, sikeréhes filmes újra feltalálta mindazt a hatáskeltést, ami ott volt addig is, csak úgy még kevesek használták. Mert természetesen nem arról a műanyag ragadozóról szólt a siker (ami ugye szépen be is döglött a forgatáson) – hanem arról, hogy a moziélményért cserébe valaki el merte venni tőlünk a strandolás örömét. A Cápa után a Balatonon, bárhol, még az uszodában is: reszketni kezdesz. Ha eszedbe jut. Márpedig igen sokszor eszedbe jut. Mert ugye, ahogy ezt sokan, sokszor leírták: a legösztönösebb félelmeinkre épít. Illetve az hagyján, hogy arra épít, de meg is ragadja azt, s nem engedi pancsikálni. A Cápának mindannyian csak lábak vagyunk. Ha tudod, ha sejted, hogy van valahol a vízben egy ilyen dög, minden mást jelent majd. A vízben úszkáló kutya, a fröcskölő srácok, a gumimatracon játszó kisfiú. Megőrjít a suspense. Aztán, amikor megtörténik a borzalom, akkor se kell rögtön berohanni: távolról is belédfagy a szusz. Mutasd a tömeget. A pánikot. És persze a szerencsétlenkedő fürdővárosi vezetőséget, akik mindenáron szeretnék megúszni szárazon.

jaws-fanart_1.jpgSpielberg úgy adaptálta vászonra Peter Benchley regényét, hogy egyszerre mutatott klasszikusat, s harapott ki magának új szeletet a mozitörténetből. Ha azt vesszük, a dramaturgia akár még szokásosnak is nevezhető, hagyományos katasztrófafilmes: egy férfi észreveszi, hogy baj lehet, nagy baj. A döntnökök a csodában bíznak. De a szörnyeteget nem érdekli a politika. Spielberget pedig csak az érdekelte, hogyan lehet mindezt a lehető leghipnotikusabban elmesélni. A Cápa ösztönből marcangolt, Spielberg ösztönből mesélt. Persze, utóbbi nem feltétlenül igaz, elvégre bőven volt benne filmkészítői számítás. Hozzáértés. De leginkább szenvedély. És volt neki három remek férfikaraktere: Brody, Quint és Hooper. A rendőr, a vadász és a tudós. Az első a közösségre veszélyes serialkillert látja a Cápában, a második a mitikus fenevadat, a harmadik a biológiai mestergyilkost. Roy Scheider, Robert Shaw és Richard Dreyfuss triásza csodásan megmutatta már ekkor, mi a dolga a főhősöknek a spielbergi univerzumban: a rácsodálkozás. „You're gonna need a bigger boat.”

Na és a zene. Ez a minimalista, pofátlan mestermű. Pa-ram. Paa-ram.... John Williamstől senki se vehette el 1976-ban az Oscart. Akkor sokan ki voltak akadva. Ma röhögnénk, ha nem kapta volna meg. Nagyon nagyot röhögnénk.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmszeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr587312318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.03.28. 17:06:43

Robert Shaw A halál ötven órájában játszotta el Hessler ezredes szerepét úgy 10 évvel korábban, és abban is zseniális volt az ürge. Sajnos a cápát nem sokkal élte túl. .
12 évig volt a felesége az a Mary Ure, aki a Kémek a sasfészekben című filmben játszotta a szőke jónőt.
Egyébként- ha jól tudom- Spielberg Quint szerepét először Lee Marvinnak( A piszkos tizenkettő, Reisman őrnagy) ajánlotta fel, de ő nem vállalta a szerepet..

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2015.03.28. 18:27:26

Annak idején én a könyv megjelenésének negyvenedik évfordulója kapcsán emlékeztem meg a filmről és a hisztériáról- búvárszemszögből.
bigblue.reblog.hu/negyven-eves-a-capa

Nem vitás, hogy mérföldkő lett a film, és az is ritka, hogy ekkora hatással van a felfogásunkra egyetlen alkotás. Végül a cápák jártak a legrosszabbul...

nniicckk 2015.03.28. 18:27:41

Bekene tiltani, nem pedig unnepelni a primitiv emberi ostobasag egyik megtestesuleset.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.03.28. 20:10:20

Gellert : hagyd ez csak egy hipszterlibsitroll, szerinte a kocsikat is be kéne tiltani :) gondolom nincs családja sem, anyukája tartja el, és egy cicával alszik.

Kovács Gellért 2015.03.28. 20:15:36

@enpera: nem-nem, senkit se sértegetünk, az a véleménye, ami, csak nem értem, hogy mi a primitív? a film?

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.28. 20:28:45

Ez tipikusan az a film, aminek elismerem a filmtörténeti jelentőségét, szívesen meg is nézem, de rám sosem gyakorolt akkora hatást, mint amit sokakra. Lehet, hogy annakidején túl nagy elvárásokkal ültem neki, nem tudom, viszont ideje lenne lassan egy újranézésnek. Meg a ratyi folytatásokat se láttam még, pedig megvannak már egy pár éve :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.03.28. 21:01:46

Gellert. : szerintem a cápa megölésére gondolt, de ez csak erős tipp

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.03.29. 08:40:17

Amúgy talán a legjobb horror ez a film.
süti beállítások módosítása