Kicsit az is vagy, amit megnéztél

Filmszerész

Filmszerész

Miből lesz a filmkritika, avagy válaszok gyakori kérdésekre és anyázásokra, 1. rész

2015. március 17. - Kovács Gellért

Tegnap kaptam egy cuki kommentet az egyik írásom kapcsán, s erről megint eszembe jutott, hogy kéne írni néhány bejegyzést a témában. Igazából sok értelme nyilván nincs, csak a móka kedvéért – vagy hát, a móka kedvéért van igazán értelme. Kollégáim nevében nem nyilatkozhatok, az alábbiak rólam szólnak, ám mivel ez egy szakma, nyilván vannak egyezések, tehát kicsit mégis általánosítok.annie-hall.jpg

Hogy a túróba lesz valakiből filmkritikus?

Röviden: nem tudom. Hosszabban: van, aki tanulja, mások kitanulják. Úgy is lehet jó kritikákat írni, hogy az embernek nincs papírja róla, s úgy is lehet rosszat, hogy ilyen-olyan szakirányban szakmába vág a diplomája. Aztán meg, van, aki tanulja, s menő kritikus lesz belőle, akár még tanítja is később. Régen kétségtelenül belterjesebb volt a dolog, de akkor se kihalásos rendszerben dőlt el feltétlenül, ki írhat és ki nem. Én egyszerűen elkezdtem írni. Kábé 19 évesen, kisvárosi hobbilapnak. Aztán, valaki szólt valakinek, hogy van ez a srác, írna, s akkor írtam máshova is. Aztán máshova is – aztán jött a nagy kiugrás, mert kisvártatva még máshova és máshova is írhattam. És még máshova. Aztán egy ideig egy helyre, aztán több helyre is. Így megy ez.

Miért jó fikázni?

Nem jó fikázni. Nem jobb, mint jót írni. Leginkább azért, mert mielőtt megírod a kritikát, meg kell nézni a filmet. A legrosszabbat is. Még egyetlen szerzővel se találkoztam, aki egyszer elszólta volna magát, hogy te, én annyira szeretek fikázni, annyira jó, hogy ez a film, amit most láttunk, ennyire ócska volt, hogy ez még a szexnél is jobb. Nincs ilyen. Vagy, s akkor most mégis nyitva hagyom a lehetőséget, hogy egyszer majd meglep az élet, s elém ugrik egy fikamániás kritikus széttárt ballonban, azt mondom inkább: tényleg nem ismerek olyat, aki a fikázás miatt csinálná. Olyat viszont annál többet, aki imádja a filmeket, s fogalma sincs, mi lenne vele, ha nem lennének. De a rajongás nem egyenlő azzal, hogy az ember mindennek örül, csak mert megnézheti.

Akkor miért fikáztok annyit?

Miért, sokat fikázunk? Nem az van, hogy sok a szar film? Nehéz dolog ám ez, mármint nem a szakma (biztos az is nehéz, de a kritikus ne panaszkodjon), hanem az a nehéz, hogy pontosan mi számít fikázásnak. Csak ötleteim vannak: azt szokták a legtöbb helyütt írni a kritikusellenes kommentelők, hogy a kritika legyen építő jellegű. Mármint, ha jól értem, ne csak azt írjuk le, mi nem volt jó, hanem azt is, hogyan lett  volna jobb. Bár, ezt azért nem értem teljesen mégse, mert a kommentelők azt is szokták írni, hogy te milyen jogon írod le, hogy szerinted milyen volt a film? Csinálj jobbat! Miért, ha sikerülne leforgatnom a Taxisofőr kettőt, s Oscart kapnék érte, akkor már joggal véleményezném, hogy nekem tetszett vagy nem tetszett a kolléga filmje? Akkor nem az lenne inkább, hogy mit arcoskodok itt, hagyjam már a többieket is levegőhöz jutni? Szóval, a fene se érti ezt a fika-dolgot. Egyébként is, az kinek lenne jó, ha a filmrendezők írnának kritikákat? Amikor én mozijegyet veszek, nem arra vagyok kíváncsi, hogy akik csinálják, mit gondolnak a filmről – hanem arra, hogy mit gondolhat az a néző, aki már megnézte. Mert igen, szerintem a kritikus: egy néző. A sok közül.

78261_full.jpgAz miért van, hogy amire te azt mondod, hogy jó, nekem nem tetszik és fordítva?

Fogalmam sincs. Talán mert más az ízlésünk. Fontos ponthoz érkeztünk, mert igen, bizony az van, hogy a kritikus nem gondolja azt, hogy mindenki egyetért majd vele. A kritikus csak azt gondolja, jobban mondva, csak azt tudja gondolni, amit ő gondol. Persze, mindig örömteli, ha más is olyasmit gondol, mint amit a kritikus, vagy ne adj Isten, esetleg valaki írásról-írásra kíváncsi a véleményére, s természetesen vannak a kritika írásnak, mármint az igényesnek, mindenféle követelménye… De a kritika szubjektív műfaj. Az csak annyit jelent, hogy mit is ír a hogyishívják.

Miért lennék kíváncsi a véleményedre, te majom?

A kérdés jó. Örülök neki, ha esetleg kíváncsi vagy. Azért, mert sokkal többet ülök moziban, nézek otthon filmeket, mint az átlag. Nem azért, mert kiváltságos vagyok, vagy okosabb, vagy jobban ráérek vagy mert a forgalmazó a rokonom, esetleg multiplextulajdonos meleg zsidó vagyok – hanem mert ez az elmebajom. És ha máshogy nem, talán úgy csak ragadt rám az évek alatt a tapasztalat, mint a kosz. De persze a mennyiségből még nem következik a minőség.

Viszont megtisztelsz, ha levakarhatom neked.

(Folyt. köv.)

A bejegyzés trackback címe:

https://filmszeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr387276539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.17. 12:53:48

Remekül megvilágítottad a lényeget, kár hogy a barmok tömegeihez úgysem jutnak el ilyen hasznos információk, csak az ha leötpontozod majom :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.03.17. 12:53:51

"Miért lennék kíváncsi a véleményedre, te majom?"
Ez már eleve paradox kérdés, ha a kritikádhoz kommentel, nem? :D
Én ismerek olyan embereket, akik nem kíváncsiak a kritikusok véleményére, de ők szerintem még életükben nem olvastak egy kritikát sem és nem az internetes oldalakat trollkodják végig...

stikli0 · http://filmkupac.tumblr.com 2015.03.17. 19:39:57

Imádtam ezt a rövid kis szösszenetet, mert "hobbi" íróként pont ugyanezek futnak végig olykor a fejemben.
Az "Akkor miért fikáztok annyit?" bekezdésen pedig hangosan felröhögtem. Made my day, az egyszer biztos. :D

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2015.03.18. 12:50:54

A dolog szerintem nagyon egyszerű: mi, "kritikusok" jobban értünk egy adott témához, mint mások, és ezt meg is tudjuk fogalmazni szóban és/vagy írásban.

Lehet velünk nem egyetérteni, de a vitának majd csak akkor lesz értelme, ha az ilyen "Csinálj jobbat, te majom!"-típusú kommentelők is láttak már legalább annyi filmet, mint mi, tisztában lesznek az esztétikai, filmtechnikai, filmnyelvi, dramaturgiai stb. fogalmakkal, vagyis egyenlő vitapartnerekké lépnek elő, nem pedig csak mocskolódnak és trollkodnak.

Ami engem illet, már több filmet is készítettem, sokat dolgoztam a filmszakmában, szóval mindig le tudom szerelni ezzel a hőbörgőket, főleg azért, mert legtöbbjüknek eszébe sem jut, hogy egy kritikus esetleg valóban ért ahhoz, amiről ír, nem csak "műkedvelő". :)
Kétségtelen, hogy nem lehet minden filmkritikus egyben filmes szakember, ám erre nincs is szükség, viszont nem is árthat, mert így biztosan tudja, miről beszél, amikor filmekről van szó.

A jó kritikus titka szerintem az érzék. Ezt nem lehet megtanítani vagy megtanulni, ez vagy van, vagy nincs. A film az film, és vannak bizonyos dolgok, amik minden esetben ugyanazok, tök mindegy, hogy az egy Michael Bay-agymenés vagy egy Fellini-alkotás. Ha már elég filmet láttál, akkor egy idő után megtanulod felismerni és értelmezni a különféle jellemzőket, amiket az ember idővel már nem tudatosan lát, hanem egyszerűen érzi őket. Mint amikor már nem a gépi kódolást látod, hanem a vörös ruhás nőt. :)

Ami engem illet, a sokéves tapasztalatommal és a minimum 1500 filmmel vetem össze, amit valaha láttam; ez alapján születik meg a véleményem. Persze, le lehet írni olyan nyilvánvaló dolgokat, hogy például rossz egy kameramozgás, beszédhibás a színész, esetleg béna egy trükk, de hogy egy film mitől lesz "jó" vagy "rossz", az sokkal több ennél.
A legfontosabb - és szerintem az emberek zöme itt téved a legnagyobbat -, hogy egy film "milyensége" nem egyenlő azzal, hogy valakinek tetszik-e, vagy sem. Nem attól lesz egy film jó, vagy rossz, mert valakinek személy szerint tetszik, vagy nem.
A tetszés annyira szubjektív dolog, hogy erre nem lehet egy kritikát alapozni. Ennyi erővel a világ legjobb filmjei közé lehetne sorolni a legócskább akciómozikat, mivel azok is sokaknak tetszenek. Persze, azért teljesen kihagyni sem lehet az egyéni "tetszési indexet", hiszen a kritikus is csak ember, tehát vannak személyes benyomásai, de épp azzal válik többé az átlagembernél, hogy megpróbál felülemelkedni a szubjektivitásán, és objektív véleményt igyekszik formálni.

Amennyiben nézői oldalról nincsen meg a befogadás, mert pl. hiányos a műveltsége stb., akkor legyen bármilyen jó egy film, a nézőnek sosem fog tetszeni, egyszerűen azért, mert nem érti, ami lát. Ilyenkor persze nem önmagában keresi a hibát (fel sem merül benne, hogy saját magában kellene keresnie az okot), hanem a film "rossz". Ezzel mi, kritikusok, nem tudunk mit kezdeni. Ez olyan, mintha egy tapírnak kezdenénk el magyarázni a CERN működését. Meg lehet próbálni, csak nem érdemes.

Darkcomet 2015.03.18. 17:31:58

@Kővári György Márió: Sok mindenben igazad van, de azért kissé egyoldalú volt a kommented. Kb. az jött le belőle, hogy a kritikusnak mindig igaza van, a nézőnek meg kuss a neve. Na most ugye a filmek a közönségnek készülnek, értünk ez alatt bármit is, szóval olyan embereknek, akik eltartják a filmipart, filmeseketek, és ezért uram bocsánat, had legyen nekik is véleményük. A megfogalmazás módja már egy másik lapra tartozik, de ha az ellenvéleményét kulturált keretek között teszi, akkor mint véleményt tessék elfogadni. Amúgy én 45 évesen több, mint 2500 filmet néztem meg, ez most akkor jelent valamit? Én nyertem? :-)

Darkcomet 2015.03.18. 17:32:00

@Kővári György Márió: Sok mindenben igazad van, de azért kissé egyoldalú volt a kommented. Kb. az jött le belőle, hogy a kritikusnak mindig igaza van, a nézőnek meg kuss a neve. Na most ugye a filmek a közönségnek készülnek, értünk ez alatt bármit is, szóval olyan embereknek, akik eltartják a filmipart, filmeseketek, és ezért uram bocsánat, had legyen nekik is véleményük. A megfogalmazás módja már egy másik lapra tartozik, de ha az ellenvéleményét kulturált keretek között teszi, akkor mint véleményt tessék elfogadni. Amúgy én 45 évesen több, mint 2500 filmet néztem meg, ez most akkor jelent valamit? Én nyertem? :-)

Atkakukac1989 2015.03.18. 22:02:42

Remek írás. Nem tennék és nem is vennék el belőle semmit. Az a nézői réteg, aki előzetes meg poszter alapján választ filmet, ráadásul halvány lila gőze nincs, hogy mi lehet ez, azokból kerül ki az igazi troll. Azokat nem lehet leszerelni, úgy teremnek, ahogy esőzés után nő a gaz.

A kritikus meg azért jó "állatfaj", mert irányadó gondolatai segítenek a túlkínálatban kibogarászni a csemegét a sok alkotás közül. Ez tetszik benne a legjobban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2015.03.19. 16:06:28

Mondjuk fel lehet tenni a kérdést, hogy mi értelme ezt csinálni, hiszen az, aki nem fordít sok időt a filmekre, olvasni végképp nem fog róluk, az pedig, aki filmbuzi, úgyis elmegy arra, ami érdekli (és ők azért lényegesen kevesebben is vannak). Én legalábbis azt vettem észre magamon, hogy persze, csomó kritikát olvasok, de csak nagyritkán döntök filmnézésről kritika alapján. Sőt, egész pontosan kritiKÁK alapján szoktam dönteni, mert egy pozitív, bárki is írja, még önmagában kevés a véleményem megváltoztatásához.

El kell telnie jó sok időnek, míg valakinek a véleménye hatással lesz a sajátomra is. Sokat kell tőle olvasni, és persze meg kell nézni azokat a filmeket, amikről ő is írt, így talán nagyobb pontossággal tudsz egy-egy film kapcsán az ő szava alapján dönteni, hogy érdemes-e megnézni, vagy legalábbis mire számíts, ha beülsz rá.

Nálam pl.: Bujdosó Bori az egyik legjobb indikátor, ha filmekről van szó. Ami neki tetszik, azt szinte biztos, hogy utálni fogom, és amit ő utál, az általában nagyon bejön nekem. Furcsa mód hasznosabb kritikus számomra, mint akárki más :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.03.19. 21:35:09

@Kővári György Márió: "A jó kritikus titka szerintem az érzék. Ezt nem lehet megtanítani vagy megtanulni, ez vagy van, vagy nincs."
Ja, és mondjuk eléggé független attól is, hogy hány filmen dolgoztál már vagy hány filmet láttál egyáltalán... Éppen ezért a jó kritikusnak nem is kell utóbbiakkal bizonyítania, hogy mennyire ért a dolgához, mert optimális esetben ez látszik is az írásaiból. ;)

Amator 2015.03.20. 19:45:02

@Kővári György Márió: Nagyjából egyet is értek azzal amit leírtál, egyedül az első mondatodat nem tudom hová tenni. Szerintem azért kaotikus egy picit a helyzet, mert több tucat filmes blog létezik, nem egyforma minőséget képviselve. Van aki olvasónapló szinten leírja a film történetét, kevés saját gondolattal, aztán van olyan, aki egész tanulmányt kanyarít a kritikához, megtűzdelve komoly háttérinformációkkal. Aztán az ember ott ragad, ahol a saját ízlésének megfelelő helyet talál. Ahol nagyjából kiszolgálják a saját ízlését. Ez a 14 éves Pistike esetében az olvasónapló szint, másoknál meg pl. a Pasolinivel foglalkozó blog. Az ízlésről nem lehet vitatkozni, de lehet bevallottan fejleszteni. Ezért értek egyet, hogy műveltség híján sok poénról lemarad az ember. Legjobb példa rá a Picasso kalandjai. :)
A világ sajnos elég rossz irányba változott, már ami az igénytelenséget illeti. Ezt követi a filmvilág is. Ok, régebben is voltak rossz filmek, de szerintem legendásan jó filmeket a 60-as 70-es években készítettek nagyobb mennyiségben. Biztos sokan nem fognak egyérteni, de szerintem a lejtőn a Jóbarátok nevezetű sorozat sikere indította el a filmkészítőket, ezt követően jelentek meg, új műfajként a különböző tinikomédiák, némelyik el is érte a szakma legalját. A poén pedig az, hogy aki ezeken nőtt fel ( mert éppen abba a korosztályba esik ) ott 10000 megnézett filmnek sem látom értelmét, mert " a fától nem látja az erdőt ".
süti beállítások módosítása