Kicsit az is vagy, amit megnéztél

Filmszerész

Filmszerész

Katartikus filmdalok: Stand by Me (1961)

2015. március 07. - Kovács Gellért

Előbb lett a poptörténet klasszikusa, mint konkrét filmzene – de az egyik mégis következett a másikból, elvégre Stephen King hétköznapiságával megható és felkavaró novellájának (The Body, 1982) miliőjébe tökéletesen belepasszolt (konkrétan és hangulatilag is) Ben E. King csodás dala. Jelen pillanataig olyan 400 feldolgozása létezik a Stand by Me-nek, ám abban az időben se járhattunk sokkal kevesebbnél, amikor, 1986-ban, Rob Reiner szívszorító kultfilmje elkészült.stand-by-me-stand-by-me-30965527-1024-768s.gif

Utáltam az általános iskolát. Mint már itt a blogon is sajnáltattam magam egyszer, én voltam a tápos, szemüveges okoska, aki totál béna a focihoz, a kislabdát a feje mögé dobja, s mindig arról akar beszélni, milyen filmet látott előző este. Furcsa voltam. Idegesítettem a legtöbb osztálytársamat. Aztán a tévé leadta ezt a filmet. Stand by Me – Állj mellém! (Vagyis első magyar címén: Állj ki mellettem!) Mindenki odavolt érte, az egyik hangadó nagy kegyesen fel is szólított reggel, hogy na, kiskovács, erről beszélhetsz. Gyűlöltem, hogy így hívtak. A segged a kiskovács. Na mindegy, nem akartam beszélni erről a filmről. Épp azért, mert nagyon tetszett. Hetekig másra se tudtam gondolni. Megmutatta, milyen az igazi barátság. Hogy kivel érdemes. Szíven ütött és meghökkentően sokat segített. Érzékeny, szellemes, katartikus, örökérvényű mozi. És nagyon komoly köze volt ahhoz, hogy makacsul kitartottam a filmek mellett.

10372124_320174811506101_2492349381956002546_n.jpgAzt a Stand By Me-t, amit mi ismerünk, egy másik Stand by Me inspirálta, egy népszerű gospel. Egyébként van is benne valami földöntúli – elnézét kérek, de valóban úgy érzem, kevés szerzeményben képes ennyire menő lenni az érzelmesség. Semmi giccs, csak a felvállalt szeretetéhség. Rendelkezik azzal a védőréteggel, amelytől az ilyen soul és rhythm and blues slágerekre egyszerűen nem tapad a por. Ben E. King eredetileg a Drifters énekegyüttesnek szánta, amelynek ő is tagja volt akkortájt, aztán a  legendás Jerry Leiber és Mike Stoller szerző- és producerpáros közreműködésével szólódal lett belőle. De még milyen szólódal! Indokoltan volt farmerreklám zenéje is, s az is sokat elárul a szám kivételes hatásáról, hogy a már említett rengeteg cover előadói között nem kisebb (és különösebb) neveket is találunk, mint John Lennon; az Oroszlánkirály udvari bolondjai, vagyis Timon és Pumba; sőt: még Muhammad Ali (!!!) is megküzdött vele annak idején.

Az Állj mellém soundtrackjéhez készült klipben pedig feltűnnek a film szereplői is!

A bejegyzés trackback címe:

https://filmszeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr227248221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.07. 14:24:52

Ennek a dalnak komoly szerepe van abban, hogy a történet vége tényleg katartikus legyen, és nem a szó agyonhasznált, hanem az eredeti emelkedett, nagybetűs értelmében. Az egyik legjobb coming of age mozi (főleg az eredeti szinkronnal), visszaad mindenkinek valami olyasmit, ami elveszett, és közben intelligens, érzelmes, de a szónak a legjobb értelmében. Maga a dal meg önmagában is király, de együtt a legjobbak :)
süti beállítások módosítása