Kicsit az is vagy, amit megnéztél

Filmszerész

Filmszerész

Jókai 190

2015. február 18. - Kovács Gellért

Tegye fel a kezét, aki iskolásként csupán filmként tudott tekinteni a nagy magyar mesemondó (csinos becenév, mindig tetszett) művei alapján forgatott, színes-szagos-romantikus mozgóképekre! Többek voltak annál, s talán többek még ma is. Életmentő adaptációk. Diákmegmentők. Az a szép bennük, hogy mondjon bárki, bármit: jó filmek. És értik Jókait.1199403_orig.jpg

Arról nem nyitnék vitát, megtették már helyettem sokan, s alighanem lesz is még ilyen sok (egészségükre), hogy mondjuk az általánosban mennyire hasznos a Kőszívű ember fiaival kínlódtatni a gyereket - maradjunk annyiban, hogy a sikerélmény fontos dolog, s én is annak éltem meg, amikor túljutottam az első jó sok oldalon, s végre élvezni kezdtem Baradlayék társaságát - de igazából ennek már az elején is élvezetesnek kellene lennie, nem? Jókai valóban őrült nagy sztorizó volt, nemzeti kincs, zseni, szóval, minden igaz róla, amit tanítottak és tanítanak. De bizonyos kor alatt azért elzsibbad az ember nyaka, ha lekuporodik Mór bácsi hintaszéke mellé, s hallgatni kezdi aprólékosan felépített történeteit. Nem a tömörségéről volt híres, na. Szeretett szépen körbevezetni, mielőtt  úgy igazán elkapta volna az olvasó grabancát. Magam is számtalan olyan délelőttre emlékszem, amikor kockás plédbe csavarba feküdtem az ágyon, s rágódtam a végtelen oldalakon...

...és amikor már úgy éreztem, tutira bealszom, megjelent anyám egy videókazettával. 

aranyember.jpg

Le szeretném szögezni, hogy végigolvastam mindent, amit kellett. S szerettem is őket. Miután megnéztem, teszem azt, Gertler Viktor vagy Várkonyi Zoltán és Zsurzs Éva feldolgozásait. Igen, hamarabb néztem meg a filmeket. A Kőszívűt. Az aranyembert. A fekete gyémántokat. És a többit. De könyörgöm, miért lenne ez baj, hisz ezeket a filmeket tényleg olyan arcok rendezték, mint Várkonyi, Gertler vagy Zsurzs! Aztán elolvastam a könyveket. És igen, azt is vállalom, jobb volt úgy olvasni, hogy voltak arcok a fejemben, amiket a karakterekhez képzelhettem (de milyen arcok: azért az se rossz kultúrélmény ám, hogy tizenévesen megismertem Magyarország legnagyobb színészeinek javát, köztük rengeteg olyat, akik akkor már rég nem éltek). Szigorúság volt otthon, nem lehetett linkelni, szóval nem állítom, hogy azért vettem a kezembe a regényeket a maguk vastag valóságukkal, mert annyira a szívemen viseltem volna a dolgot - de nem is ez a lényeg. Hanem, hogy Várkonyi meg a többiek valóban értették a dolgukat: attól nem lesz a gyereknek baja, ha először az ő értelmezésükben ismerkedik meg Jókai Mórral.

4532291_orig.jpgEzt az egészet igazából azért írtam le, mert ciki, nem ciki, de nekem Jókai ezeket a filmeket jelenti. Valahogy jó időben készültek el: ma már nem lehetne így megcsinálni őket, mosolyognánk rajtuk, viszont máshogy meg nem lenne érdemes. Alázatosan, szép és drága kosztümökben, patinás díszletek között jókaizott Mécs, Bitskey, Tordy, Páger, Béres, Csorba, Latinovits, Pécsi, Huszti, Koncz és még valahány név a magyar színészlexikonból. Bárki előtt vállalom, hogy ezek a kritikailag sokszor lesajnált mozgóképek alkalmasak arra, hogy megmutassák, merre van a könyvespolcon az írott változat. Miért ne vállalnám? Elvégre szinte közhelynek számít már, hogy azok a filmesek készítik a legjobb adaptációkat, akik maguk is remek olvasók. Van nekem bátorságom azt állítani Várkonyi generációjáról, hogy nem volt ilyen? Ha lenne, se mondhatnám. Mert szerintem az volt, és kész. 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmszeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr357184205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

másképplátó (törölt) 2015.02.19. 08:27:23

Nem nem jó filmek. A fekete gyémántok a legjobb példa és ez csak akkor vita tárgya ha nem olvasol Jókait csak írsz róla vagy olvasol de nem érted

Kovács Gellért 2015.02.19. 08:35:47

@másképplátó: Kár, hogy nem fejtetted ki jobban, mert így valóban nehéz vitatkozni.

másképplátó (törölt) 2015.02.19. 09:52:18

A kedvenc íróim egyike nagyzolás nélkül sok művét olvastam és szerintem a kor filmgyártása és szellemisége a szinészi játék(a Latinovics tönkre tett mindent) és a rendezői utasítások kiforgatták a történetet önmagából.egyébként az én képzelőerőmnek nincs szüksége vizuális megjelenítésre,és nem a kötelező olvasmányokkal kezdtem a jókaiolvasást. Szerintem a kor filmgyártása magát a romantikát mint műfajt nem tudta értelmezni.konkrétan túljátszották a limonádét.És bocs a kifakadásért de gyermekkorom óta szidom a jókaifilmeket mert mást láttam benne mint a filmkészítők.ui: ha esetleg nem volt meg ajánlom a nincsen ördög címűt meg a kiskirályokat meg az öregember nem vén embert meg a de kár megvénülni-t

Mr.Treeger 2015.02.19. 10:13:02

Egy kicsit bővebb kifejtés nem ártott volna, mivel igazából most nem tudom miért is jó filmek ezek. Csak azért mert vizualizálták a könyvet? Azért kár volt.
Természetesen van jó pontja ezen filmeknek, csak ha neked tetszik akkor légyszíves fejtsd is ki. Ezért kár írni egy posztot.

másképplátó (törölt) 2015.02.19. 10:13:45

A kor színészi játéka a rendezés és szinte minden amit azok a filmek hoznak a Jókai életmű félreértelmezése.a Latinovics idegbeteg játéka amúgy is minden filmet tönkre tett számomra.Jókai limonádékat írt, szerelmes regényeket ezt túljátszani sztem gáz.Személy szerint előbb olvastam a könyveit mint filmen láttam és nem a kötelezőkkel kezdtem mert élvezetből olvastam

Kovács Gellért 2015.02.19. 10:17:26

@Mr.Treeger: Rengeteg adaptáció "csak azért" készül, hogy "vizualizálják a könyvet" - s bizony le is írtam, szerintem miért jók ezek a filmek: ..."alkalmasak arra, hogy megmutassák, merre van a könyvespolcon az írott változat." Meg azért, mert elképesztően jó színészek szerepelnek bennük. Leírtam ezt is :)

Terézágyú 2015.02.19. 10:39:25

@másképplátó:
"a Latinovics idegbeteg játéka amúgy is minden filmet tönkre tett számomra."

Az egyik legismertebb magyar filmszinészről, filmsztárról beszélsz.

Ez a te véleményed, ehhez jogod van - de mit vársz, mit mondjanak erre mások??? :)

Kezdjék el bizonygatni, hogy deeee, ez a Latinovits nagy szinész??? :)))

Szóval te egy troll vagy, aki kinyilatkoztatsz valamit és slussz. Erre nedvesedik a bugyid :) van ilyen, nem szégyen az :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.02.19. 11:04:21

én is kedvelem őket ha adja valamelyik tv oda is kapcsolok.
Igen a könyveket is olvastam.

cselaxi 2015.02.19. 11:07:32

Egy könyv és egy film nem lehet ugyanaz. Vannak jó és rossz adaptációk. Valaki írta valahol: Egy 5 oldalas tájleírás, ami érzéseket is át kell hogy adjon, a kamerának egy 5-10 másodperces kameramozgás jobbról balra, vagy fordítva (...na jó: svenk), megfelelő zenével ...nem beszélve a dramaturgok, rendezők értelmezéseiről, a színészek játékáról.
Próbáljátok ki: előbb elolvasni az Állati elmék-et Merle-től, aztán megnézni a Delfin napját. A könyv jó a film is, de a könyv után a film katasztrófa.
Olvasni jó.

másképplátó (törölt) 2015.02.19. 17:35:35

@Terézágyú:
A művészet szubjektív élmény.Nekem meg van véleményem.Te engem minősítettél.Milyen alapon?
Nem várok semmit,de azt igen hogy te engem fikázz mert a "nagy" művészt nem szeretem.
süti beállítások módosítása