Kicsit az is vagy, amit megnéztél

Filmszerész

Filmszerész

Fontos filmek, melyek nélkül nem lennék az, aki: Tűzszekerek (1981)

2015. február 14. - Kovács Gellért

Tűzszekerek. Szép, emelkedett sporteposz. Rendezője igazi „one-hit wonder”: Hugh Hudson. Úgy érzed, sose lenne kedved sokat futni? Ettől majd lesz!chariots-of-fire-2.jpg

Dicsérjük a híres férfiakat, s apáinkat, akik nemzettek minket." Így kezdődik a film, de nem ezzel a kissé patetikus templomjelenettel kezdődik el igazán, hanem pár perccel később. Amikor először láttam Evangelos Odysseas Papathanassiou (tudom, hogy ki ő, csak így viccesebb), egészen pazar zenéjével kísért, nagy hatású tengerparti edzést, felültem az ágyon. Szinte éreztem a sós levegőt a tüdőmben. Pontosan emlékszem, hogy vasárnap volt, s a 100 éves a mozi sorozatban vetítette az m1: csakúgy, mint a válogatás összes darabja előtt, akkor is Szabó István mondott bevezetőt. Szerettem, amiket mondott, meg azt is, ahogy mondta, azzal a rá jellemző, kicsit mindig elvékonyodó hangon.

Tehát, elkezdődött a Tűzszekerek, hallani már sokat hallottam róla addig is, de bevallom őszintén, gyerekként idegenkedtem a sport témájú filmektől – a tornaóra nekem maga volt a (néha kétszer-háromszor) 45 perces, 3 dimenziós ízelítő a pokolból. Vézna voltam, ügyetlen és félős. A tesitanár meg kéjes élvezettel alázott meg a többiek előtt - úgyhogy nagyon hamar én lettem a béna kiskovács. Na de, amikor ezek az atléták futni kezdtek ott a tévében  a kisszobámban, sárpöttyösen, férfias, nemes büszkeséggel az arcukon... Na, akkor valami megváltozott. Másnap fogtam magam, s futottam egy nagyot a bekötő útig. Rendszeresre terveztem, ám persze nem sokáig csináltam, csak pár napig. Inkább filmeztem tovább. De akkor nagyon komolyan gondoltam.9430481.jpgA Tűzszekerek persze nem csak a sportszerű testmozgás katarzisáról szól, vagy arra való, hogy kedvet kapjunk a futáshoz, hanem leginkább arról mesél, hogy ki, miért fut, s azt akarja, hogy lélektanilag is a nyomába eredjünk a futócipőknek. Két főszereplője nem a kondi miatt állt be olimpikonnak: Harold (Ben Cross) sértett és önérzetes zsidó fiatalember, aki előkelő környezetének kíván bizonyítani őstehetségével, míg Eric (Ian Charleson), a skót misszionárius, hitbéli meggyőződésből száguld. (Emlékszünk: ha utóbbi hátrabillenti fejét, olyan hajrázásba tud kezdeni, hogy ihaj!) 1924 körül járunk, tehát kettejük párharcának szimbolikus jelentősége is van, hiszen zord idők közelegnek – de itt még úgy tűnhet, a sport sok mindenre gyógyír lehet.chariots_of_fire_eric_liddell_harold_abrahams.jpgBár a megszámlálhatatlan lassítással, a kidöntött mellkasú érzelgősséggel, s Vangelis valóban hibátlan zenéjével könnyű lenne átbillenni a mérlegen, ám a 4 Oscart nyert Tűzszekerek mégse giccses film. Köszönhető ez leginkább a pontosan megfestett, drámai karaktereknek, akiknek igazi küldetésük, érzelmeik, sorsuk van: bonyolult, kételyekkel teli figurák, akik szinte csakis akkor sejtik, mivégre is vannak itt a világon, amikor eldördül a startpisztoly, s kapkodni kezdik a lábukat.

Kicsiben ugyan, de ismerem az érzést. Csak belőlem meg az ilyen filmek hozzák elő. Nem a futás.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmszeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr967165081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amator 2015.02.16. 06:36:51

Jellemző. Ha egy hollywoodi szemétről írtál volna, akkor most tolonganának a kommentelők. ( Ezt kritikának szántam, nem neked természetesen ). Ilyen a korszellem.
Ja, a film természetesen, zseniális.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.02.16. 09:23:44

Vangelis talán nem túl hűdejó-hűdenagy filmekhez szerzett fantasztikus zenéket.
Ez a film egész jó volt.

Kovács Gellért 2015.02.16. 09:27:44

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Azért az Eltűntnek nyilvánítva és a Szárnyas fejvadász például eléggé nagy mozi - és a Keserű méz vagy persze az 1492 se rossz...

Mr.Treeger 2015.02.16. 10:01:47

Imádom ezt a filmet, de épp ezért valami hosszabb elemzést érdemelt volna. Mert nemcsak kettejük harcáról szólt ez az egész. Lázadtak társadalmi előítélet ellen, milyen fontos volt az edző szerepe, és alakja. Mekkora döbbenet volt a visszalépés.
Megérdemelne egy hosszabb elemzést mindegyik karakter.

Kovács Gellért 2015.02.16. 10:06:35

@Mr.Treeger: Természetesen egy hosszabb elemzésben teljesen helye lenne mindennek, amit kiemeltél - de ezeket a cikkeket itt a blogon inkább kedvcsinálónak szánom, nem titkolva, hogy azt emelem ki, ami engem a legjobban megérintett az adott filmben, vagy bármiben, amiről írok. Röviden, s vállaltan nagyon szubjektíven.

_krampampuli_ 2015.02.16. 23:18:04

Objektíven írni erről a filmről én biztosan nem tudok, hiszen ennél jobban még egy film sem tetszett nekem soha. :) Nagyon tetszik, hogy a gyengeségeikkel, sokszor kicsinyességeikkel együtt is mennyire együtt élünk a film nézése során a szereplőkkel, és szinte hihetetlen, hogy nagyjából még történetileg is korrekt, csak kicsit lett kiszínezve a valóság. Vangelis zenéje főnyeremény, de szerintem igazán úgy élvezhető, hogy lemezről, lesötétített szobában hallgatom. Az album utolsó tétele a legeslegjobb, ami 23 perc hosszú, a filmben sajnos nem kaphatott helyet. Ez valami döbbenet - persze már elkanyarodtam magától a filmtől. Újra és újra meg kell néznem az alkotást, ezt csak a legritkább esetben érzem még jó filmek nézése után is. A részletek is kidolgozottak: kedvencem, mikor Harold (az Erictől elszenvedett vereséget követően) összetörten üldögél kedvesével a pálya mellett, és a jelenet egy egyszerű snittel kezd: a személyzet egy tagja unalmas egykedvűséggel, de valami hátborzongató pontossággal csapja fel a székek ülőlapjait. Engem efféle apró részletek is le tudnak nyűgözni... Egy másik kiragadott elem Sam Mussabini bajusz alá dörmögött beszólása: "Láttam már jobban szervezett pánikot" szóval még némi humor is van a filmben.
Melegen ajánlom mindenkinek, aki még nem látta - a katarzis aligha marad el.
Ámbár a gagyi jenki vígjátékokon, akciófilmeken nevelkedett nemzedék korántsem biztos, hogy értékelni képes ezt a művet.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.02.17. 09:00:12

@Kovacs Gellert: Hát valahogy szárnyas fejvadász annyira nem jött be.

Mondjuk nekem E.T. és Philadelphia is csalódás volt.

De mondom,azokhoz a filmekhez nagyszerű zenéket írt.
süti beállítások módosítása